Er zijn zoveel nieuwe mogelijkheden in educatie door recente technologische ontwikkelingen zoals AR, VR, generative AI (bijv. chatGPT), gaming, serious gaming. Denk “Welkom in de Gouden Eeuw” maar dan met nog meer WOW, en interactief.
Ik stel me voor dat boekhouden (ooit mijn meest verafschuwde vak) een game wordt.
Nakijken is iets van het verleden. Alles op maat aangepast aan het niveau en de leerstijl van de leerling / student aangepast. Hoe oud is het idee van “flipping the classroom” al niet?
Kan “generative AI” (zoals chatGPT) op termijn studenten lesgeven? Als een soort prive leraar, die de student kent (niveau, leerstijl, interesse)? Die begrip meet tijdens het lesgeven i.p.v. tests afneemt? En die, wanneer een student meer wil weten over een onderwerp zo goed als alles erover weet?
Wie weet in combinatie met zo’n vriendje om huiswerk mee te maken? En een beetje streng: “I’m sorry Timmy you have not successfully completed your tasks for today so I cannot grant access to Fortnite”
Op het gebied van bedrijfsmatige training gebeurt al het een en ander, maar in het klaslokaal zien we nog maar weinig terug. Ook investeringen in startups in educatie blijven achter.
En welke kennis moet je nog willen overdragen? Wat is de waarde van een sommelier als de AI snel en goed een aanbeveling kan doen? Welke feiten kan een geschiedenisleraar beter overbrengen dan een serious VR game of ontdekkingsreis?
Docenten kunnen beter focussen op het leren maken van een “experience” van een intiem diner en het aanleren historisch besef. En het kan op school gaan over presenteren, discipline, samenwerken, doorzetten, creativiteit, sociale vaardigheden en meer.
Iets voor Noordhoff, ThiemeMeulenhoff, Malmberg en Zwijsen? Of voor de scholen?
Gaan je handen van jeuken, toch?